fredag 4 mars 2011

Crêpes med champinjonstuvning

Det är mycket kolhydrater i crêpes, men eftersom de är så tunna så får man inte i sig så mycket om man bara äter ett par, tre stycken (ös på med mycket fyllning istället!).

Ett knep jag använder när jag vill äta något med mycket kolydrater är att tillsätta mer fett. Då höjs sockret långsammare = lättare att reglera med insulin. Dessutom blir det ju godare med smörstekta crêpes och stuvning på vispgrädde...

Ingredienser (För 2 personer)
Crêpes
1 ägg
3 dl mjölk
1,5 dl mjöl
salt


Stuvning
ca 8 champinjoner
2 schalottenlökar 
1 msk mjöl
2 dl grädde
En skvätt soja
salt och peppar
smör

1 dl riven ost till garnering


Gör så här:
Blanda mjölet och en nypa salt i en bunke.
Tillsätt hälften av mjölken och vispa tills det blir en jämn smet. Vispa sedan ner resten av mjölken och ägget.

Stek crêpsen i smör.








Hacka champinjonerna och schalottenlökarna.
Fräs i smör tills de fått färg.







Strö över mjölet, tillsätt grädden och sojan.
Rör om.

Smaka av stuvningen med salt och peppar.









Klicka ut stuvning i varje pannkaka och rulla ihop.

Lägg dem i en smord form och strö över riven ost.








 



Grädda mitt i ugnen, 200 grader, tills de fått fin färg (ca 10 min).

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Mums! Jag vet ju hur goda de är. Har ett lite nyttigare förslag (som jag hoppas och tror blir lika gott): Byt ut en del av vetemjölet mot t ex dinkelmjöl. Eller riv lite morötter och lägg i smeten.
    Kram
    Hälsomamman

    SvaraRadera
  2. Gud vad gott det ser ut att vara=)
    Jätta bra blogg! Kul att du starta den. / Åström

    SvaraRadera